Alma Media

Koko konsernin vaalikoneratkaisu

Webscalen aikaisempi vaalikoneosaaminen vakuutti Alma Median teknologiatiimin, ja Webscale pääsi toteuttamaan koko konsernille mittavan vaalikoneratkaisun. Alma Media päätti käyttää yhtä vaalikonetta ja tulospalvelua 17 eri mediassaan, suurimpina medioina Iltalehti ja Kauppalehti. Tiukassa aikataulussa tehty vaalikoneprojekti saatiin onnistuneesti maaliin, vaikka jännitettävää riitti vaalipäivän iltaan saakka.
Alma Media

Valtakunnallinen mediatalo Alma Media haluaa tarjota lukijoilleen laadukasta mediasisältöä, ja vaalien alla suorituskykyiset vaalikoneet ovat tärkeä osa monipuolista sisällöntuotantoa. Kevään 2019 eduskuntavaaleihin haluttiin yhtenäistää kaikki mediatalon vaalikoneet. Alma Mediassa tehtiinkin päätös lähteä toteuttamaan yhtä isoa vaalikonetta ja tulospalvelua. Vaalikone tulisi toimimaan Iltalehden, Kauppalehden, Uuden Suomen, Talouselämän, Satakunnan Kansan ja Aamulehden sekä 11 paikallislehden verkkosivuilla. ”Koska vaalikoneen kustannukset ovat isot ja sen työllistävä vaikutus on suuri, on vaalikoneprojekti järkevää toteuttaa koko konsernin laajuisena”, sanoo Alma Consumerin teknologiajohtaja Antti Salonen. Alma Consumer on Alma Median liiketoimintasegmentti, joka julkaisee muun muassa Iltalehteä ja Aamulehteä sekä niiden verkkosivustoja.

Vaalikoneprojekti aloitettiin melko myöhään syksyllä 2018, ja alusta asti oli selvää, että projektin aikataulusta tulee erittäin tiukka. ”Iltalehdessä on laaja ja asiantunteva kävijäkunta, ja odotukset koko mediakonsernin tasolta vaalikoneelle olivat isot, joten epäonnistumiseen ei ollut varaa”, sanoo Salonen.

Vaalikonetoimittajat kilpailutettiin, ja projektin toteuttajaksi valittiin Webscale. Valintaan vaikutti hyvin paljon se, että Webscalella oli näyttöä onnistuneiden pilvipalveluina toteutettujen vaalikoneratkaisujen tekemisestä ja heillä oli osaamista järjestelmien välisistä integraatioista. Lisäksi he saivat Alma Median väen vakuuttuneiksi siitä, että sekä vaativa vaalikoneprojekti että tulospalvelu saadaan onnistumaan asetetussa aikataulussa. Sen lisäksi, että tekninen osaaminen on Webscalella on korkealla tasolla, Salonen arvostaa myös yrityksen kokemusta vaalikoneprojekteista kokonaisuudessaan. Webscalelta saatiin ihan käytännön neuvoja siihen, miten puolueisiin luodaan yhteys, milloin ja keneen kannattaa olla yhteydessä ja ennen kaikkea: miten ehdokkaat saadaan vastaamaan vaalikoneeseen. Myös vaalitulosdataan ja tietoturvaan liittyvistä koukeroista Webscalelta saatiin arvokasta tietoa.

Vaikka vaalikoneprojektin aikataulu oli tiukka, saatiin kaikki suunnitellussa aikataulussa valmiiksi, eikä halutuista ominaisuuksista jouduttu tinkimään. Yhteistyö Webscalen kanssa oli koko ajan helppoa ja sujuvaa. Salonen kehuu Webscalen joustavuutta, kärsivällisyyttä ja kykyä reagoida nopeasti viime hetken muutoksiin. ”Meille lopputuotteen laadulla oli erittäin iso merkitys, joten pilkun ja pikselin viilausta oli paljon. Useimmiten bugit ja muut virheet olikin aina korjattu viimeistään seuraavana päivänä”, toteaa Salonen.

Vaalikoneen osalta jännitettävää riitti vaalipäivän iltaan saakka. Vaalikonetta käytettiin tasaisesti ennen vaaleja, mutta tulospalvelun kävijäpiikki oli luonnollisesti kovimmillaan vaalipäivän iltana. Siitäkin selvittiin kunnialla. Mittava projekti vaati molemmilta osapuolilta tarkkuutta ja työtunteja, mutta maalissa on helppo hymyillä. Salonen tiimeineen voi huokaista helpotuksesta, mutta vain hetkeksi. Nurkan takana odottavat eurovaalit, jossa siinäkin hyödynnetään Webscalen vaalikonetta.

Kuva: Joakim Honkasalo

https://www.kauppalehti.fi/vaalikone
https://www.uusisuomi.fi/vaalikone
https://www.iltalehti.fi/eduskuntavaalit-2019/vaalikone
https://www.aamulehti.fi/vaalikone

quotesArtboard 1 copy 2

Meille lopputuotteen laadulla oli erittäin iso merkitys, joten pilkun ja pikselin viilausta oli paljon. Useimmiten bugit ja muut virheet olikin aina korjattu viimeistään seuraavana päivänä.

Antti Salonen
Teknologiajohtaja

Haluatko keskustella yhteistyöstä?

Share by: