Case: ALMA MEDIAN KOKO KONSERNIN VAALIKONERATKAISU

Webscalen aikaisempi vaalikoneosaaminen vakuutti Alma Median teknologiatiimin, ja Webscale pääsi toteuttamaan koko konsernille mittavan vaalikoneratkaisun. Alma Media päätti käyttää yhtä vaalikonetta ja tulospalvelua 17 eri mediassaan, suurimpina medioina Iltalehti ja Kauppalehti. Tiukassa aikataulussa tehty projekti saatiin onnistuneesti maaliin, vaikka jännitettävää riitti vaalipäivän iltaan saakka.

Valtakunnallinen mediatalo Alma Media haluaa tarjota lukijoilleen laadukasta mediasisältöä, ja vaalien alla monipuoliset vaalikoneet ovat tärkeä osa sisällöntuotantoa. Kevään 2019 eduskuntavaaleihin haluttiin yhtenäistää vaalikoneet. Alma Mediassa tehtiinkin päätös lähteä toteuttamaan yhtä isoa vaalikonetta ja tulospalvelua. Vaalikone tulisi toimimaan Iltalehden, Kauppalehden, Uuden Suomen, Talouselämän, Satakunnan Kansan ja Aamulehden sekä 11 paikallislehden verkkosivuilla. ”Koska vaalikoneen kustannukset ovat isot ja sen työllistävä vaikutus on suuri, se on järkevää toteuttaa koko konsernin laajuisena”, sanoo Alma Consumerin teknologiajohtaja Antti Salonen. Alma Consumer on Alma Median liiketoimintasegmentti, joka julkaisee muun muassa Iltalehteä ja Aamulehteä.

Vaalikoneprojekti aloitettiin melko myöhään syksyllä 2018, ja alusta asti oli selvää, että aikataulusta tulee erittäin tiukka. ”Iltalehdessä on laaja ja asiantunteva kävijäkunta, ja odotukset koko konsernin tasolta vaalikoneelle olivat isot, joten epäonnistumiseen ei ollut varaa”, sanoo Salonen.

Vaikka vaalikoneprojektin aikataulu oli tiukka, kaikki saatiin suunnitellussa aikataulussa valmiiksi, eikä halutuista ominaisuuksista jouduttu tinkimään.

Vaalikonetoimittajat kilpailutettiin, ja projektin toteuttajaksi valittiin Webscale. Valintaan vaikutti hyvin paljon se, että Webscalella oli näyttöä onnistuneiden vaalikoneratkaisujen tekemisestä ja heillä oli osaamista järjestelmien välisistä integraatioista. Lisäksi he saivat Alma Median väen vakuuttuneiksi siitä, että vaativa projekti saadaan onnistumaan asetetussa aikataulussa. Sen lisäksi, että tekninen osaaminen Webscalella on korkealla tasolla, Salonen arvostaa myös heidän ymmärrystään vaalikoneprojektista kokonaisuudessaan. Webscalelta saatiin ihan käytännön neuvoja siihen, miten puolueisiin luodaan yhteys, milloin ja keneen kannattaa olla yhteydessä ja ennen kaikkea: miten ehdokkaat saadaan vastaamaan vaalikoneeseen. Myös vaalitulosdataan liittyvistä koukeroista Webscalelta saatiin arvokasta tietoa.

Vaikka vaalikoneprojektin aikataulu oli tiukka, kaikki saatiin suunnitellussa aikataulussa valmiiksi, eikä halutuista ominaisuuksista jouduttu tinkimään. Yhteistyö Webscalen kanssa oli koko ajan helppoa ja sujuvaa. Salonen kehuu Webscalen joustavuutta, kärsivällisyyttä ja kykyä reagoida nopeasti viime hetken muutoksiin. ”Meille lopputuotteen laadulla oli erittäin iso merkitys, joten pilkun ja pikselin viilausta oli paljon. Useimmiten bugit ja muut virheet olikin aina korjattu viimeistään seuraavana päivänä”, toteaa Salonen.

Vaalikoneen osalta jännitettävää riitti vaalipäivän iltaan saakka. Vaalikonetta käytettiin tasaisesti ennen vaaleja, mutta tulospalvelun kävijäpiikki oli luonnollisesti kovimmillaan vaalipäivän iltana. Siitäkin selvittiin kunnialla. Mittava projekti vaati molemmilta osapuolilta tarkkuutta ja työtunteja, mutta maalissa on helppo hymyillä. Salonen tiimeineen voi huokaista helpotuksesta, mutta vain hetkeksi. Nurkan takana odottavat eurovaalit, jossa siinäkin hyödynnetään Webscalen vaalikonetta.

Kuva: Joakim Honkasalo

https://www.kauppalehti.fi/vaalikone
https://www.uusisuomi.fi/vaalikone
https://www.iltalehti.fi/eduskuntavaalit-2019/vaalikone
https://www.aamulehti.fi/vaalikone

HALUATKO KUULLA LISÄÄ?

Webscalen toteuttamat vaalikoneet ja -tulospalvelut soveltuvat erinomaisesti erilaisiin tarpeisiin kuten edustajisto- ja seurakuntavaaleihin. Ota yhteyttä ja keskustellaan minkälainen vaalikone ja -tulospalvelu teille sopisi.