Webscale on toteuttanut STT Pro -tapahtumapalveluun analytiikkaratkaisun, jonka avulla palvelua ylläpitävät toimittajat näkevät, millaisia tietoja asiakkaat hakevat. Aiemmin käytetyt ratkaisut eivät antaneet riittävän tarkkaa tietoa palvelun käytöstä.
− Jo Prota suunniteltaessa oli selvää, että tulemme tarvitsemaan yksityiskohtaista tietoa siitä, millainen sisältö uuden palvelun asiakaskuntaa kiinnostaa. Palvelun alun perin kehittäneen yhteistyökumppanin kanssa analytiikkaratkaisu ei edennyt suunnitelmia pidemmälle ja Google Analyticsista emme saaneet tarpeeksi tietoa. Uutta ratkaisua ryhdyttiinkin työstämään heti, kun Pron kehitystyö siirtyi Webscalen vastuulle, asiakaspäällikkö Tero Malinen STT Mediapalveluista kertoo.
STT Pro julkaistiin alkuvuodesta 2017. Palvelu kokoaa yhteen paikkaan suunnittelutietoa, jota aiemmin oli myyty asiakkaille erillisinä palveluina. Se sisältää tuhansia kotimaan, talouden, politiikan ja kulttuurin sekä myös urheilun ja ulkomaiden tapahtumia.
Pron tapahtumasisältö auttaa asiakasmedioita uutisvalintojen tekemisessä, minkä lisäksi he näkevät aiheet, joista STT aikoo uutisoida. Viestintäammattilaiset puolestaan näkevät helposti, mihin tietoihin medioiden uutissuunnittelu nojaa ja mitä mediakentässä tapahtuu minäkin päivänä. Samalla oman viestinnän, kuten tiedotteen lähettämisen tai mediatilaisuuden järjestämisen, voi ajoittaa juuri oikeaan aikaan ja välttää median ruuhkapiikit.
Palvelu on tällä hetkellä noin 50 organisaation käytössä ja yksittäisiä käyttäjiä on useita satoja.
− STT Pron sisällön tulee hyödyttää sekä STT:n omaa uutispalvelua että monipuolista asiakaskuntaa. Tämä luo korkeat odotusarvot palvelun toiminnalle ja vaatimuksille sen suunnittelun osalta, Tero Malinen painottaa.
Arvokasta tietoa asiakaskäyttäytymisestä
Uudelle palvelukohtaiselle analytiikkaratkaisulle oli suuri tarve, koska STT Prosta ei aiemmin saatu kerättyä tarpeeksi tarkkaa analytiikkaa sen asiakaskohtaisista käyttäjätiedoista. Käytössä olleet työkalut eivät myöskään antaneet tarpeeksi tietoa asiakasymmärryksen kasvattamiseen.
Webscalen kehittämän analytiikkanäkymän avulla STT saa tietoa esimerkiksi Pro-asiakkaiden eniten klikkaamista sisällöistä. Tietoa voidaan kerätä myös siitä, millaisia hakutoimintoja asiakkaat ovat palvelussa käyttäneet.
− Tämä on meille arvokasta tietoa, koska se lisää ymmärrystämme sekä media- että viestintäpuolen asiakkaiden tarpeista ja siitä, millainen suunnittelutieto on heille arvokkainta, STT:n Tero Malinen kertoo.
Kun Webscale tarttui projektiin, oli tavoitteena analytiikan avulla kehittää suunnittelutiedon kokoamista ja käsittelyä.
− Datan visualisointi oli myös oleellinen osa toteutusta, jotta tieto on helposti liiketoiminnan hyödynnettävissä, Tero Kauhanen Webscalesta lisää.
Webscalelle projekti oli mielenkiintoinen ja mielekäs. Oma osaaminen analytiikkatyökalujen parissa voitiin tuoda selkeästi esille. Myös STT on ollut tyytyväinen Webscalen ratkaisuihin ja toteutukseen.
− Webscale ratkaisi pitkän odottelumme jälkeen tarpeemme todella nopeasti ja saimme kerralla toimivan tuotteen.
Käytännön toteutus vei kuukauden ja analytiikkanäkymä valmistui sovitun aikataulun mukaisesti, Tero Malinen summaa.