Case: ZERVANT

Zervant syntyi, kun muutaman yrittäjän päre paloi pienyrityksen hallinnoinnin mutkikkuuteen. Laskut, raportit, arvonlisäverot, veroilmoitukset! Ja mitä niitä viranomaisen tarpeita nyt onkaan, paitsi Suomessa, niin muissa maissa.

Aloitusvuodesta 2010 on Zervantista kuoriutunut mikroyritysten laskutuspalvelu, jolla on yli 100 000 käyttäjää ympäri Eurooppaa, ja kaikkiaan yhtiön tuotetta käytetään 48 maassa.

Teknologiavalinnoissaan yritys päätyi alun jälkeen käyttämään Amazon Web Servicesin (AWS) pilvialustaa ja Webscalen AWS-konsulttiosaamista.

Skaalaedut käytännössä

Ison, markkinoilla tunnetun yrityksen palvelut todennäköisesti toimivat heti julki tullessaan. Pienen pilvialustan asiakkaana voi tarjoajan hyvistäkin pyrkimyksistä huolimatta joutua vastentahtoiseksi beta-testaajaksi.

Myös palveluiden dokumentaatio on ison toimittajan kyseessä ollen todennäköisesti kunnossa alusta alkaen.

Zervantin liiketoiminta on kuin luotu pilvipalveluksi: sillä ei ole taakkanaan vanhoja järjestelmiä tai asiakaskuntaa. Yhtiö kokeili aluksi pientä paikallista pilvialustaa, mutta sen käytettävyyttä rajoitti esimerkiksi suppeahko työkaluvalikoima.

”Emme halunneet joutua taistelemaan sellaisten asioiden kanssa, jotka eivät meille kuulu. Emmehän halua niin käyvän asiakkaillemmekaan” .

Serverless Cloud

Julkisuudessa pilvialustan keskeisinä etuina mainitaan usein kustannushyödyt ja skaalautuvuus. Zervantissa nähdään muutakin. Yrityksellä on oma kehitystiimi ja itse tehtyjä palveluita, jolloin AWS:n valmiit rajapinnat helpottavat kehittäjien työtä.

Zervant soveltaa palveluiden rakentamisessa AWS:n Serverless Cloud -palvelitonta arkkitehtuuria, jossa palvelut rakennetaan pieniksi pilkotuissa osissa.

Tässä arkkitehtuurissa palvelin katoaa web-kehittäjän työlistalta täysin. Näin hän voi keskittyä varsinaisen sovelluksen toteutukseen. Palvelinkin on yksi kokonaan pilvestä ostettu palvelu, joka skaalautuu automaattisesti tarpeen mukaan.

Kun Zervant siirtyi vanhasta pilviympäristöstä uuteen, oli kokenut Webscalen konsultti auttamassa, vastaamassa kysymyksiin ja varmistamassa, että kaikki sujuu ilman suurempia haasteita.. Myös tuki oli koko kehitystiimin käytettävissä sekä itse migraatiossa että sen jälkeen.

Migraatiossa oli myös paljon sellaista työtä, joka ei liittynyt AWS:ään. Zervantissa voitiin keskittyä enemmän omaan tuotteeseen, kun Webscalen konsultti otti ison vastuun AWS-puolesta.

Korjailu pois – jatkuva jakelu kunniaan

Millään alalla on vaikea nähdä asioiden suuntaa enempää kuin puoli vuotta etukäteen. Silti eteenpäin menon pitää olla jatkuvaa.

Zervantilla on startupiksi valtavasti käyttäjiä. Jo sen tähden uusien ohjelmisto- tai palveluversioiden julkaisu ei voi kestää viikkoja. Nyt tuotantoon saattaa tulla päivitys jopa pari, kolme kertaa päivässä.

”Se, miten paljon aikaa menee kehittämiseen ja ylläpitoon, ei ole juuri muuttunut. Mutta nyt kaikki tehty työ vie asioita eteenpäin sen sijasta, että niitä enemmänkin korjailtaisiin”, Niklas Gerdt summaa.

”Meidän tavoitteemme on olla Euroopan suurin toimija tällä alueella, olla uskottava ja paras mikroyritysten laskutussovellus. Alustan tulee tarjota työkalut nopeaan tekemiseen, ja yhtälailla nopeasti on saatava uudet palvelut ulos. Teknologia-alusta voi nopeuttaa tai hidastaa näitä kaikkia.”

Tuon vaatimuksen puolesta Zervantissa ollaan tulevaisuuden suhteen luottavalla mielellä.

https://www.zervant.com/