AWS ekosysteemi - asiakas edellä ja hyötyjä kumppanista

helmik. 23, 2024

AWS ekosysteemi, sisältäen asiakkaan ja kumppanin, sekä mahdolliset ISV-palveluntarjoajat, on minulle itselle uusi tuttavuus, ainakaan yhtään merkittävämmässä mittakaavassa. Kuusi vuotta on tullut tahkottua IT-myyntiä ja parikymmentä myyntihommia ylipäätään, joten “muutamia” kumppaniekosysteemejä on kuitenkin uran aikana tullut nähtyä. Erinomaista yhteistyötä on tehty aiemminkin monessa kohtaa, mutta ensivaikutelma AWS:n ekosysteemistä on äärimmäisen positiivinen. AWS:n asiakaskeskeinen ajattelu sopii erinomaisesti omaan ajatusmaailmaan. Lisäksi AWS selvästi ymmärtää ekosysteemiajattelun ja kumppaneiden hyödyn asiakkaille vahvasti. Kumppaneiden pitää pystyä tuottamaan asiakkaalle konkreettista hyötyä. AWS mahdollistaa tätä esimerkiksi kouluttamalla kumppaneita jatkuvasti, jotta he ovat ajantasalla uusista palveluista ja ratkaisuista sekä voivat näin aktiivisesti tukea asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Miten tähän sitten päästään ja mitä nämä konkreettiset hyödyt ovat?


Mitä tekee AWS-kumppanista hyvän?


Mielestäni hyvä kumppani on aina proaktiivinen. Oli kyseessä sitten strateginen kumppani, “vain” kevyt ylläpito tai jotain siltä väliltä. (Toim. huom. ensimmäinen on kärsinyt mielestäni inflaation IT-alalla. Sitä hoetaan liiankin herkästi, että “haluamme olla strateginen kumppani”.) Toimittaja-asiakassuhteita on eritasoisia ja oleellista on tiedostaa molemmin puolin millä tasolla kukin yhteistyö on. Mutta proaktiivinen kumppanin tulisi olla aina, toki juuri yhdessä sovittuun ja ymmärrettyyn kumppanuuden tasoon suhteutettuna.


Asiakkaan, kumppanin ja toimittajan ekosysteemissä kumppanin tehtävä on usein välittää asiakkaalle tärkeää tietoa toimittajan tarjoamista mahdollisuuksista ja tarjota jatkuvaa tukea sekä auttaa asiakkaita navigoimaan palveluiden joskus monimutkaisessakin maailmassa. Kun puhutaan AWS:n ekosysteemistä ja pilvipalvelun toimittajasta, tämä voi tarkoittaa esimerkiksi tärkeitä päivityksiä, uusia toiminnallisuuksia ja toimittajan tarjoamia tukirahoituksia. Kumppani on asiantuntija, mutta aina tämä asiantuntijuus ei pääse riittävästi esille asiakkaan suuntaan. Tähän voi olla monia syitä, mutta proaktiivisuus on käytännössä yksi tärkeimpiä tekijöitä. Sovitut asiat hoidetaan asiallisesti, mutta todella usein näkee esimerkiksi, että joku uusi ominaisuus, josta voisi olla merkittävää hyötyä asiakkaalle, jää täysin hyödyntämättä. Tämä siitä yksinkertaisesta syystä, että asiakas ei siitä tiedä. Asiakkaalla ja kumppanilla pitää olla selkeä yhteinen näkemys ja halu varmistaa, että pilviympäristö toimii optimaalisesti suorituskyvyn, kustannustehokkuuden ja tietoturvan kannalta. Asiakkaan kannalta proaktiivinen kumppani pyrkii jatkuvasti hakemaan asiakkaan etua ja tuo aktiivisesti ehdotuksia pöytään.


Mitä konkreettista hyötyä AWS kumppanin pitäisi asiakkaalle tuottaa?


Jos keskusteluyhteys ja proaktiivisuus on kunnossa, niin mitä konkreettisia hyötyjä asiakkaalle hyvästä AWS kumppanista sitten on? Pienemmällä asiakkaalla ensimmäinen hyöty voi olla yksinkertaisesti AWS kustannusten siirtäminen luottokortilta laskulle.


Kustannussäästöt


Kustannussäästöjä voi olla monenlaisia. Erikoistunut ammattitiimi on usein huomattavasti kustannustehokkaampi hoitamaan AWS ympäristön ylläpitoa ja pienkehitystä, kuin omat tekijät. Oleellista on löytää itselle sopiva tasapaino oman osaamisen ja konsulttien käytön suhteen. Tämä voi vaihdella paljonkin. Toki hyvä kumppani keskustelee myös tästä avoimesti, eikä vain pyri maksimoimaan konsulttien määrää lyhyellä aikavälillä.


Pilviympäristön kustannusoptimointi on kuuma puheenaihe. Hyvä kumppani pystyy tarjoamaan tähän apuja monella tasolla. Jo ensimmäisellä pilviympäristön katselmoinnilla löydetään keskimäärin mahdollisuus 20% säästöihin. Hyvä kumppani myös monitoroi ja ehdottaa toimenpiteitä, joilla kustannuksia optimoidaan jatkuvasti. Lukemattomissa pilviympäristöissä pyörii turhia resursseja tai arkkitehtuuri ei ole nykypäivän parhaiden käytäntöjen mukainen ja asiat voisi tehdä huomattavasti tehokkaammin ja pienemmin kustannuksin. Kumppani auttaa sinua ymmärtämään, mitä palveluita todella tarvitset, ja näin vältät turhien resurssien käytön. Lisäksi se voi tarjota sinulle tarjouksia ja alennuksia, jotka ovat tarjolla vain laajemman käytön kautta. Nämä voivat johtaa merkittäviin säästöihin pilvikustannuksissasi.


Riskienhallinta ja tietoturva


Riskien mitigointi on äärimmäisen tärkeää. Tietoturva on tietenkin yksi itsestään selvä asia. Pilvi on oikein käytettynä erittäin tietoturvallinen, mutta asiakkaalla on iso vastuu omasta osuudestaan. “Jaetun vastuun malli” on tärkeä ymmärtää ja toteuttaa oikein pilviympäristössä. Hyvä kumppani auttaa tässä. Myös datan turvallinen ja oikea käsittely korostuu enemmän ja enemmän, eikä vähiten jatkuvasti kiihtyvän AI:n hyödyntämisen takia.


Mahdolliset rahoitukset


AWS tarjoaa kumppaneiden kautta asiakkaalle erilaisia rahoitusmalleja helpottamaan käyttöönottoa ja uusien ominaisuuksien hyödyntämistä. Tukea voi saada esimerkiksi pilven ensimmäiseen käyttöönottoon, työkuormien siirtämiseen muista pilvipalveluista tai on-premise ympäristöistä ja uusien mahdollisuuksien testaamiseen Proof of Concept -tyylisesti. Hyvä kumppani tarjoaa näitä asiakkaalle proaktiivisesti. Erityisesti jos on yhtään isompia migraatioita tiedossa, kannattaa ehdottomasti jutella asiantuntevan kumppanin kanssa, koska tuki voi olla erittäin merkittävä.


Koetko saavasi näitä hyötyjä nykykumppaniltasi? Jos joku yllä mainituista resonoi, ole ihmeessä yhteydessä ja jutellaan lisää. Webscale on pitkäaikainen AWS:n kumppani ja meillä on erinomainen
asiakastyytyväisyys. Erityisesti asiakastyytyväisyydessä korostuu nimenomaan proaktiivisuus ja korkea kokemuksemme. Konsulttiemme keskimääräinen kokemus IT-alalla on 13 vuotta.

Teemu Kuusisto

Senior Sales Manager

+358 50 477 8053

teemu.kuusisto@webscale.fi

Viimeisimmät kirjoitukset

Webscalen konsultteja.
03 May, 2024
Kysy konsultilta -blogisarjassa konsulttimme tekevät selkoa alan termeistä ja ilmiöistä. Vastaukset on mitoitettu sopimaan pieneenkin tiedonnälkään. Tällä kertaa selvitämme, miten FinOps auttaa pilvikustannuksissa?
Webscalen konsultteja.
26 Apr, 2024
Kysy konsultilta -blogisarjassa konsulttimme tekevät selkoa alan termeistä ja ilmiöistä. Vastaukset on mitoitettu sopimaan pieneenkin tiedonnälkään. Tällä kertaa selvitämme, mikä on AWS Landing Zone?
Webscalen konsultteja.
19 Apr, 2024
Kysy konsultilta -blogisarjassa konsulttimme tekevät selkoa alan termeistä ja ilmiöistä. Vastaukset on mitoitettu sopimaan pieneenkin tiedonnälkään. Tällä kertaa selvitämme, mitä on DevSecOps?
Webscalen konsultteja.
12 Apr, 2024
Kysy konsultilta -blogisarjassa konsulttimme tekevät selkoa alan termeistä ja ilmiöistä. Vastaukset on mitoitettu sopimaan pieneenkin tiedonnälkään. Tällä kertaa selvitämme, mikä on Serverless Framework?
Lisää kirjoituksia
Share by: