Viisi vinkkiä pilvikulujen hallintaan
Julkinen pilvi on tuonut mukanaan ennennäkemätöntä skaalautuvuutta, joustavuutta ja nopeutta, mutta pilven käyttöönoton seurauksena myös kulut saattavat karata pilviin. Julkisen pilven hyödyntäminen vaatii myös erilaista suhtautumista kuluihin, kun pääomaa ei tarvitse varata omaan laitteistoon ja sen ylläpitoon. Vaikka pilven käyttöönotto onnistuukin ilman suuria alkuinvestointeja, monimutkaisempi laskutuslogiikka saattaa kuitenkin paisuttaa kokonaiskustannuksia. Seuraavien käytännön vinkkien avulla pääset alkuun pilvikustannusten hallinnassa.
1. Hyödynnä automaattista skaalautumista
Yksi julkisen pilven keskeisimmistä hyödyistä on kyky skaalautua kuormituksen mukana. Oikein konfiguroidun automaattisen skaalautumisen avulla varmistut, että maksat vain käytetystä kapasiteetista. Esimerkiksi AWS Auto Scaling mahdollistaa resurssien kuten EC2 instanssien dynaamisen säädön kuorman perusteella. Automatisointi vähentää manuaalista työtä sekä pienentää riskejä ylikuormittumisesta ja ylimitoitetusta kapasiteetista.
2. Sammuta käyttämättömät resurssit
Kehitys- ja testiympäristöt jäävät usein tarpeettomasti päälle iltaisin tai viikonloppuisin, jolloin kustannukset raksuttavat ilman liiketoiminnallisia hyötyjä. Ajastuksia ja automaatioita hyödyntämällä saat sammutettua turhat resurssit silloin, kun niitä ei käytetä. Esimerkiksi IaC -työkalujen kuten Terraformin avulla voit myös pystyttää ja purkaa ympäristöjä nopeasti tarpeen mukaan, jolloin niitä ei tarvitse pitää jatkuvasti käynnissä.
3. Sovella eri hinnoittelumalleja
Pay-as-you-go laskutusmalli, jossa pilvestä maksetaan käytön mukaan, mahdollistaa pilvipalveluiden kokeilun matalalla kynnyksellä. Pilvialustat tarjoavat kuitenkin lukuisia joustavia hinnoitteluvaihtoehtoja ja säästöohjelmia erilaisiin käyttötarkoituksiin. Jos tietyt resurssit ovat jatkuvassa käytössä, sitoutumalla määräajaksi ja hyödyntämällä Reserved Instances hinnoittelumalleja voidaan saavuttaa jopa 70% kustannussäästöjä. Vastaavasti epäsäännöllisiin ja vähemmän kriittisiin tehtäviin kannattaa hyödyntää edullisempia spot-instansseja.
4. Seuraa ja analysoi kustannuksia säännöllisesti
Pilvikustannusten hallinta alkaa siitä, että ymmärrät mistä ja millaisia kustannuksia pilvestä syntyy. Kun ympäristö elää jatkuvasti ovat yllättävät lisäkustannukset väistämättömiä ilman reaaliaikaista seurantaa. Resurssien tagituksen ja luokittelumenetelmien avulla saat läpinäkyvyyttä siihen, mitkä tiimit ja sovellukset tuottavat mitäkin kuluja. Pilvialustat tarjoavat käyttöön myös omia kustannustenhallintatyökaluja, kuten AWS Cost Explorer tai Azure Cost Management, joita kannattaakin hyödyntää kustannusten seuraamisesta. Budjettien määrittäminen ja automatisoidut hälytykset auttavat tarttumaan poikkeukselliseen kulutukseen heti.
5. Tee yhteistyötä jälleenmyyjän kanssa
Pilvipalveluiden ostaminen on usein aloitettu helposti luottokortilla. Ympäristöjen kasvaessa ja resurssien lisääntyessä laskutus jää kuitenkin helposti myös tämän varaan. Kun pilvipalvelut hankitaan jälleenmyyjän kautta, avautuu mahdollisuus sekä parempiin ehtoihin, että suoraan kustannussäästöihin ja muihin etuihin. Laskutukseen saadaan myös selkeyttä, kun useampien tiimien tai yksiköiden kulut on mahdollista yhdistää yhteen laskuun.
Pilvikulut kuriin kumppanin avulla
Pilvikulujen hallinta ei ole yksittäinen projekti, vaan jatkuva prosessi, joka vaatii näkyvyyttä, suunnitelmallisuutta ja oikeita työkaluja. Hyödyntämällä automaatiota, eri hinnoittelumalleja ja kumppaneita voit saada pilviympäristöstäsi irti täyden hyödyn, ilman että kustannukset karkaavat pilviin.
Me Webscalella olemme erikoistuneet auttamaan asiakkaitamme pilviympäristöjen optimoinnissa sekä kustannustehokkuuden että hallittavuuden näkökulmasta. Jos pilvikulunne kaipaavat tarkempaa selvitystä, tai jos laskutus kulkee yhä luottokortin kautta, ota yhteyttä, niin käydään tilanne yhdessä läpi.
P.s. Pääset syventymään aiheeseen kuuntelemalla Pilvipilotit -podcast jakson FinOpsista.
Miro Nissilä
Sales Specialist